iran flag

قلیه ماهی با فیله ماهی بدون استخون مهیا

قلیه ماهی از خورشت‌های محبوب و پرطرفدار جنوب کشور است. ماهی، سبزی و ادویه‌های مختلف پایه‌ی این خورشت خوشمزه است.

خورشت قلیه ماهی با فیله ماهی بدون استخوان و بدون پوست مهیا به آسانی طبخ و درست میشود

این غذا طعم ادویه‌ای و ترشی دارد و به انواع مختلفی پخت می‌شود.

این طرز تهیه مطابق روستای سلخ جزیره‌ی قشم است و اگر به غذاهای دریایی و خورشت‌های پر عطر و مزه علاقه دارید، گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

دستور تهیه قلیه ماهی با فیله ماهی مهیا

فیله ماهی های مهیا بدون پوست و استخوان است و کار شما را بسیار راحت کرده است فقط لازم است شما ماهی را به شکل قطعه‌های مکعبی درشت برش بزنید و داخل کاسه بریزید.

توجه داشته باشید که اگر قطعه‌های ماهی زیاد درشت باشند، ممکنه بعد از پخت مغز ماهی بوی زهم بدهد ابعاد 4 یا 5 سانتی‌متر می‌تونه مناسب باشد.

مواد اولیه

فیله ماهی بدون استخون و بدون پوست مهیا 400 گرم (80 گرم به ازاری هر نفر)
برنج 5 پیمانه
سیر 1حبه
پیاز متوسط 2 عدد
شنبلیله 1 دسته
گشنیز 5 دسته
تمبر هندی 1 بسته
پودر سیر به مقدار لازم
پودر پیاز به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

مرحله اول

به اندازه‌ی نصف قاشق غذاخوری زردچوبه، 1 قاشق غذاخوری پودر سیر، 1 قاشق غذاخوری پودر پیاز، فلفل سیاه، نمک و کمی روغن زیتون به ماهی‌ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله دوم طرز تهیه قلیه ماهی با ماهی مهیا

پیازها رو پوست کرده و خوب ریز کنید. هرچقدر پیاز رو ریزتر خرد کنید لعاب بهتری به خورشت میدهد. پیازها رو همراه روغن داخل قابلمه که از قبل داغ شده است بریزید. روی حرارت متوسط تفت بدید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله سوم

حبه‌های سیر رو از هم جدا کنید و سیر ها را له کنید و داخل پیازها بریزید و به هم بزنید. به اندازه‌ی نصف قاشق غذاخوری زردچوبه و نصف قاشق غذاخوری پودر سیر اضافه کنید و تفت بدید .

مرحله چهارم

هسته‌‌های تمبر هندی رو جدا کنید.

برای این کار، می‌تونید تمبر هندی رو داخل کمی آب ولرم حل کنید و داخل صافی بریزید.

ساقه‌ شنبلیله و گشنیز رو بگیرید و برگ‌ها رو خرد کنید. یک تابه‌ی مناسب روی حرارت قرار بدید و هر زمان داغ شد سبزی‌ها را داخلش بریزید.

مرحله پنجم

پیاز داغ‌ را کنار بدهید و ماهی‌ها را داخل قابلمه بریزید.

حرارت رو زیاد کنید و به تفت دادن ادامه بدید تا ماهی از خامی دربیاد و بوی آن گرفته شود. می‌تونید تو این مرحله فلفل قرمز هم اضافه کنید.

هر زمان آب سبزی جمع شد و تغییر رنگ داد، داخل قابلمه بریزید و تمبر هندی رو اضافه کنید.

آب جوش بریزید، کمی به هم بزنید، حرارت رو کم کنید و در قابلمه را ببندید. حدود 70 تا 80 دقیقه زمان بدید تا خوب جا بیافته و بعد آماده‌ست.

مرحله ششم قلیه ماهی

برنج رو با آب سرد خوب بشورید و داخل قابلمه بریزید. تا حدود یک بند انگشت آب اضافه کنید، مقداری روغن و نمک بزنید و اجازه بدید آب روی حرارت زیاد به جوش بیاد و بعد حرارت را کم کنید، در قابلمه رو ببندید و 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

غذای شما آماده است

نوش جان